Jarní detox zdravě

Jarní detox zdravě

Už k nám konečně dorazilo jaro. Nejen podle kalendáře, ale, zdá se, že i podle počasí. Jen to naše tělo zůstalo kdesi v zimním spánku. Ráno se probudíte a místo, abyste plni energie vyskočili vstříc novému dni, máte chuť zavrtat se zpátky do peřin.

 

Během zimy jste si v těle nahromadili spoustu toxinů. Jak tedy probudit energii a chuť užívat si jaro?

 

Zdravým jarním detoxem.

 

Postupně a pomalu se zbavíte škodlivin a třeba to pro vás bude impuls pro zdravější životní styl.

Zima byla letos po dlouhé době opravdu pořádná. Hory sněhu, ze kterého se postupně stala břečka, do které se nikomu moc nechtělo. Vánoce zase plné cukroví, které se leckde dojídá celý leden. Člověk úplně cítí, jak je plný všeho toho cukru, omastku a  kdo ví čeho dalšího.

                                                                                                                   

Co vědět předem

Pokud si slibujete zázračné rychlé a trvalé zhubnutí, tak bohužel. Detoxikace není hladovění. Jde o odlehčení, vyřazení všeho, co tělo nepotřebuje nebo co mu škodí. Vše, co tělo zanáší, musí ze stravy pryč.

 

Mělo by se jednat spíše o dlouhodobější akci, než že se rozhodnete o víkendu jíst jen zeleninu. Čím je váš současný jídelníček nezdravější (plný uzenin, tučného masa, sladkostí, kávy a alkoholu), tím by měl být půst pozvolnější a tedy i delší. Vzpomeňme na tradiční jarní 40-ti denní půsty.

 

Ideálním řešením je zajít za výživou poradkyní, která by Vám na základě vyšetření vytvořila detoxikační jídelníček na míru. Pokud máte nějaké zdravotní problémy, bez konzultace s lékařem se raději do detoxu nepouštějte.

Zapomeňte také na zázračné detoxikační nápoje, tablety, či jiné doplňky stravy. Chceme docílit přirozeného zdravého odlehčení.

 

Přípravná fáze

Zamyslete se, jak na tom jste. Jak se stravujete? Jaký životní styl vedete? Připravte se, že během detoxikace je potřeba zvolnit. Naplánujte si tedy svůj program tak, aby nebyl příliš náročný. Co lze přesunout, přesuňte, co lze odložit, tak odložte.

 

Je také dobré se zásobit vhodnými potravinami. Samozřejmě takovými, kterými to jde. Luštěniny, rýži i obiloviny lze nakoupit do zásoby. Supermarket se spoustou sladkostí je velké lákadlo. Pokud si co nejvíc věcí pořídíte předem, můžete pak už jen nakupovat ve specializovaných obchodech. Zabráníte pokušení.

 

Jen pro upřesnění – co určitě NE

Během půstu zapomeňte na alkohol, sladkosti, uzeniny, sladké limonády, sýry, všechno maso kromě rybího, pečivo, vajíčka, mléko, kávu a černý čaj.

 

První fáze

Trvá několik dní až týden. Snažte se vypít dostatečné množství vody, případně bylinných čajů. Ale ani s pitným režimem to nepřehánějte. Mohli byste přetížit ledviny. V této fázi je dobré vypít asi 1,5 – 2 l tekutin.

 

A co k jídlu? Hodně zeleniny, ovoce, dále luštěniny, rýže, ovesné vločky, semínka, kysané mléčné výrobky, ryby, klíčky a bylinky. Buďte kreativní, zkoušejte různé recepty. Jezte pravidelně. Nedopusťte, aby vás přepadl vlčí hlad.

V této fázi můžete ještě chodit na svou oblíbenou zumbu či jinou fyzicky namáhavou aktivitu. Ale s mírou. Nechte se hýčkat masážemi, zábaly, koupelemi, či jiným druhem wellness .

 

Druhá fáze

Vydržte ji několik dní. Do pitného režimu zařaďte navíc ranní sklenici vlažné vody s vymačkaným citronem.

K jídlu pak můžete mít zelenou listovou zeleninu, obiloviny jako jáhly, pohanku, rýži či quinou. Dále pak luštěniny, ryby, tofu, semínka a zelené klíčky (řeřicha).

 

Kvůli lepšímu trávení upřednostňujte kašovitou stravu a smoothie. Ze zeleniny je ideální udělat vývar.

Tato fáze vám dá zabrat, proto zapomeňte na fyzicky náročné aktivity. Dejte přednost pomalé procházce v probouzející se přírodě. Myslete na sebe a dělejte věci, které vám přináší radost.

 

Z druhé fáze se pak postupně vracejte ke svému běžnému stylu stravování. Ideální je pomalu zařazovat potraviny z fáze jedna a pozvolna se vracet ke svému normálu.  Úplně nejlepší by bylo zůstat u zdravějšího stylu stravování.

 

Na co ještě nezapomenout?

Během detoxikace se snažte hodně spát a odpočívat. Každý den pobývejte na čerstvém vzduchu. Nejlépe v parku či lese. Pomalá procházka je přesně pro vás. Dělejte věci, které vás baví. Čtěte, choďte na masáž, nebo jen tak seďte u okna a přemýšlejte o sobě.

 

Jarní detox by pro vás měl být novým startem. Do zdravějšího životního stylu, lehkého stravování a pohodovějšího životního postoje. Přivítejte jaro s novou energií!

 

 

(Autor článku: ODMAMINKY.CZ - Jarmila Pospíchalová) 

(Zdroj fotografií: Autor) 

Registrace
Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku. Přihlásit se
Registrovat profil
Newsletter
61 040
​lidí odebírá náš newsletter s novinkami o slevách
Registrovat newsletter
Baby friendly
Tipy na zajímavá místa, kam s dětmi na dovolenou, víkendový pobyt, celodenní výlet, nebo jen za zábavou a relaxací.

Zde najdete přehledně a pod jednou střechou seznam institucí, které jsou přátelské k dětem - BABY FRIENDLY.
Objevte více